Egyszerű játékok a sakktáblán

Egyszerű játékok a sakktáblán

Vegyél egy táblát, pepitát
Tedd rá figurák két árnyalatát,
Tanuld meg hamar leírt szabályát,
S megismered az elme sportját.

Amire tanít, javadra szolgál
A harcos küzdelem jellemet formál.
Erős akarattal uralni önmagad,
Haszna az összefogott gondolat.



  
  
Franciasakk

A francia sakk


Angolul 'losing chess' a neve.  A szabályai nem sokkal térnek el a hagyományos sakktól. A lépések szabályai kis kivétellel ugyanazok. 
Két lényeges különbség van a hagyományos sakkhoz képest: 
kötelező ütni, ha az ellenfél egy figurája valamelyik figuránk ütéskörébe kerül.
Még a királyt is le kell ütni, amiből következik, hogy itt nincs sakkadás.
Ha több figurát is üthetünk, akkor szabadon választhatunk köztük. 

Az győz, akinek előbb elfogynak a bábjai.

Egyéb szabályai nem annyira rögzítettek mint normál sakké, és többnyire megállapodás kérdése.
Itt a  a gyalogátváltozásra gondolunk és a rögzített gyalog szerepére.
Egy változat a gyalogátváltozásra: ahol beér a gyalog az alapsorra, azt a tisztet veszi fel.
A másik megoldás, hogy bármilyen tisztet felvehet.
Ha az egyik félnek csak rögzített gyalogja van, akkor más lépés híján az őt feltartóztató figurával helyet cserél.


Ha valamilyen programmal játszotok, ezeket a szabályokat nem biztos, hogy megtaláljátok.
Ott a program alkotója határozta meg, hogy milyen szabályokat alkalmaz mind a rögzített gyalogokra, mind a gyalogátváltozásra vonatkozóan.

 


A francia sakknak ma már komoly elmélete, nemzetközi versenyei, világbajnoksága és saját sakkprogramjai vannak. 


Egy példajátszma a profik versenyéről:

 










Mori - Fontana
XIII. AISE franciasakk verseny, 2001

1.g2-g3 d7-d5 2.g3-g4 Fc8xg4 3.Ff1-g2 Fg4xe2 4.Fg2xd5 Fe2xd1 5.Ke1xd1 Vd8xd5 6.Hg1-e2 Vd5xa2 7.Ba1xa2 f7-f5 8.Ba2xa7 Ba8xa7 9.Hb1-a3 Ba7xa3 10.b2xa3 f5-f4 11.He2xf4 e7-e6 12.Hf4xe6 Ff8xa3 13.He6xg7+ Fa3xc1 14.Hg7-e8 Fc1xd2 15.He8xc7 Hg8-e7 16.Ke2xd2 He7-d5 17.Hc7xd5 b7-b6 18.Hd5xb6 Hb8-d7 19.Hb6xd7 Bh8-f8 20.Hd7xf8 h7-h5 21.Bh1-g1 h5-h4 22.Bg1-g2 h4-h3 23.Hf8-e6 h3xg2 24.He6-d4 g2-g1H 25.Hd4-f3 Hg1xf3 26.Kd2-d1 Hf3xh2 27.f2-f3 Hh2xf3 28.Kd1-d2 Hf3xd2 29.c2-c4 Hd2xc4 Világos nyert 1-0






Vegyél egy táblát, pepitát
Tedd rá figurák két árnyalatát,
Tanuld meg hamar leírt szabályát,
S megismered az elme sportját.

Amire tanít, javadra szolgál
A harcos küzdelem jellemet formál.
Erős akarattal uralni önmagad,
Haszna az összefogott gondolat.


Hasznos linkek, társoldalak


Közhírré tétetik! Kisbíró honlapok

GONDOLGOK
ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS új
ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS régi

Őstörténet és időszámítás (források)
Ősmagyar nyelvek

Mlinkó István Általános Iskola, Eger

Mocsáry Évelőkertészet
Évelő növények, évelő virágok
Elektro-Tec, Gyöngyös

Eurochess.hu online sakkiskola
Boricsev Oleg, sakkmester

Szkíta Főnix
The Scythian Phoenix

A gyöngyösi Ringsted utca oldala
Meglátások


UNIX-időbélyeg kiszámítása

Szekeres Sándor:
Munkahelyek és a népességcsökkenés


Mellár Mihály:
Atlantisz - hol volt, hol nem volt


Szekeres Sándor:
Egyszerű játékok a sakktáblán


Chess Glossary

Chess piece names

Chess Quotes

Laws of Chess (2018)

Sakk aranyszabályok

Sakk kifejezések szótára

Sakkfigurák nevei más nyelveken

PGN Specification and Implementation Guide

Numeric Annotation Glyphs
Numerikus kódok jelentése



Tárhelyszolgáltatónk