Egyszerű játékok a sakktáblán

Egyszerű játékok a sakktáblán

Vegyél egy táblát, pepitát
Tedd rá figurák két árnyalatát,
Tanuld meg hamar leírt szabályát,
S megismered az elme sportját.

Amire tanít, javadra szolgál
A harcos küzdelem jellemet formál.
Erős akarattal uralni önmagad,
Haszna az összefogott gondolat.



  
  
Nyulacskázás

A nyulacskázás


Induló állás: lásd az ábrán.








A játék szereplői: a nyulacska és a vadászok.
A táblán öt figura van, a négy sötét vadász a b8, d8, f8, h8 mezőn. A nyulacska az alapsor bármelyik sötét mezején állhat.  Itt az e1 mezőn van.
(A figurák letehetőek világos mezőkre is, lényeg, hogy a nyúl és a vadász ugyanolyan színű mezőn álljon.)

A játék menete:  
A nyulacska menetmódja átlósan egyet előre vagy hátra.
A vadászok menetmódja szintén átlósan egyet, de csak előre.  Visszafelé nem léphetnek.

A
z ellenfelek felváltva lépnek és a nyulacska kezdi a játékot. 

Játék célja:
  a vadászoknak le kell szorítani a tábla szélére a nyulat vagy körbe venni, hogy az sehová ne tudjon lépni. Ha a nyúl eléri a vadászok alapsorát, megnyerte a játszmát.

(Ha a nyúl túljut a vadászok vonalán, újat lehet kezdeni, mivel a vadászok visszafelé nem léphetnek.)











        


Egy példajátszma, amikor a nyulacskát megfogják.

1.e1-d2 b8-a7 2.d2-c3 d8-c7 3.c3-b4 f8-e7 4.b4-a5 h8-g7 5.a5-b6 e7-d6 6.b6-a5 a7-b6 7.a5-b4 b6-c5 8.b4-a5 c7-b6 9.a5-b4 g7-f6 10.b4-a5 c5-b4 0-1 
és a vadászok győztek. A nyulacska utolsó lépése volt az a hiba, ami az elfogásához vezetett.











...és amikor a nyulacska nyer.

1.e1-f2 d8-e7 2.f2-e3 b8-c7 3.e3-d4 f8-g7? Itt kötelező volt a e7-d6. 4.d4-c5 e7-d6 5.c5-b6 d6-c5 6.b6-a7 1-0, mivel a vadászok visszafelé nem léphetnek.



Vegyél egy táblát, pepitát
Tedd rá figurák két árnyalatát,
Tanuld meg hamar leírt szabályát,
S megismered az elme sportját.

Amire tanít, javadra szolgál
A harcos küzdelem jellemet formál.
Erős akarattal uralni önmagad,
Haszna az összefogott gondolat.


Hasznos linkek, társoldalak


Közhírré tétetik! Kisbíró honlapok

GONDOLGOK
ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS új
ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS régi

Őstörténet és időszámítás (források)
Ősmagyar nyelvek

Mlinkó István Általános Iskola, Eger

Mocsáry Évelőkertészet
Évelő növények, évelő virágok
Elektro-Tec, Gyöngyös

Eurochess.hu online sakkiskola
Boricsev Oleg, sakkmester

Szkíta Főnix
The Scythian Phoenix

A gyöngyösi Ringsted utca oldala
Meglátások


UNIX-időbélyeg kiszámítása

Szekeres Sándor:
Munkahelyek és a népességcsökkenés


Mellár Mihály:
Atlantisz - hol volt, hol nem volt


Szekeres Sándor:
Egyszerű játékok a sakktáblán


Chess Glossary

Chess piece names

Chess Quotes

Laws of Chess (2018)

Sakk aranyszabályok

Sakk kifejezések szótára

Sakkfigurák nevei más nyelveken

PGN Specification and Implementation Guide

Numeric Annotation Glyphs
Numerikus kódok jelentése



Tárhelyszolgáltatónk