Egyszerű játékok a sakktáblán

Egyszerű játékok a sakktáblán

Vegyél egy táblát, pepitát
Tedd rá figurák két árnyalatát,
Tanuld meg hamar leírt szabályát,
S megismered az elme sportját.

Amire tanít, javadra szolgál
A harcos küzdelem jellemet formál.
Erős akarattal uralni önmagad,
Haszna az összefogott gondolat.



  
  
Parasztháború

A parasztháború


Induló állás: lásd az ábrán.








A játék menete:  
a világos és sötét gyalogok felváltva lépnek, a lépés itt ugrást is jelenthet. Pl. a b2 gyalog a3-ra vagy c3-ra tud lépni, a c1 gyalog a3-ra vagy c3-ra ugorhat. Ugrani csak akkor szabad ha a gyalog mögött üres mező van. Az ugrásokat természetesen láncszerűen összeköthetjük, egész addig, míg átugorható gyalogok mellé lépünk. Ha lehet minden állásban az ugrást válasszuk, mert azzal legalább kettő mezőt lépünk át,  így gyorsabban haladhatunk. Az ellenfél gyalogjait is át lehet ugrani. 

Játék célja:
lépésekkel és ugrásokkal helyet kell cserélni az ellenféllel. Az győz, aki előbb ér át valamennyi figurájával a tábla másik oldalára. Ha ugyanabban a lépéspárban ér be mindkettő, a játék döntetlen.

Fontos szabály!: Hátrafelé csak akkor léphetünk, ha előre már nem tudunk szabályosan lépni.

Egy választható jó stratégia: az ellenfél egy figuráját az ábrán látható módon beszorítjuk és csak akkor engedjük el ha befejeztük a felvonulást. Itt világos a sötét h8 gyalogját fogta csapdába.

 


Vegyél egy táblát, pepitát
Tedd rá figurák két árnyalatát,
Tanuld meg hamar leírt szabályát,
S megismered az elme sportját.

Amire tanít, javadra szolgál
A harcos küzdelem jellemet formál.
Erős akarattal uralni önmagad,
Haszna az összefogott gondolat.


Hasznos linkek, társoldalak


Közhírré tétetik! Kisbíró honlapok

GONDOLGOK
ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS új
ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS régi

Őstörténet és időszámítás (források)
Ősmagyar nyelvek

Mlinkó István Általános Iskola, Eger

Mocsáry Évelőkertészet
Évelő növények, évelő virágok
Elektro-Tec, Gyöngyös

Eurochess.hu online sakkiskola
Boricsev Oleg, sakkmester

Szkíta Főnix
The Scythian Phoenix

A gyöngyösi Ringsted utca oldala
Meglátások


UNIX-időbélyeg kiszámítása

Szekeres Sándor:
Munkahelyek és a népességcsökkenés


Mellár Mihály:
Atlantisz - hol volt, hol nem volt


Szekeres Sándor:
Egyszerű játékok a sakktáblán


Chess Glossary

Chess piece names

Chess Quotes

Laws of Chess (2018)

Sakk aranyszabályok

Sakk kifejezések szótára

Sakkfigurák nevei más nyelveken

PGN Specification and Implementation Guide

Numeric Annotation Glyphs
Numerikus kódok jelentése



Tárhelyszolgáltatónk